Names
Tuning
How Choice ?

Chords
Notes
New string
SOS
Lessons
Links
A ùaster, please

 

To have a full "Bible" in tuning GDAE I you dismissal in Titan's work made by Jean Barnwath whom you can download and print   http://banwarth.free.fr/bouzouki.htm

The chords in GDAE and the other tunings are with this software, available here 

Fret.exe

In the software type "G" then choose the tuning, you will have the chords.

For the GDAE, here are the main things to know by heart, that is by not watching fingers taking place, to accompany quickly quite a lot of tunes.
 
Bitter to have learned the main things there are many of to learn it the others by going up neck without always playing with 4 double strings.
 
A chords on just 2 strings is possible, and will put of the nuance in your play.

  


Basic chords to learn. You MUST learn them, and recognise them easily



 

Ce sont des accords simples, en haut du manche, qui permettent d'accompagner très vite bon nombre de morceaux.
Certaines positions gagnent à être jouées avec un barré (B, Bm et éventuellement F), d'autres peuvent être jouées avec l'utilisation du pouce main gauche par dessus le manche (D, Dm, Em et F).

  • M = accord majeur.
  • m= accord mineur.
  • Si rien n'est précisé, l'accord est dit "neutre" ou "modal", c'est à dire qu'il ne contient pas de tierce.
  • Si l'accord est accompagné d'un / il faut comprendre qu'il est renversé. Dans ce cas, ce n'est pas la fondamentale de l'accord qui est jouée en basse, mais la note qui suit ce symbole. Exemple : "Dm/A" se lira "Ré mineur basse La".


Voici maintenant une série d'accords neutres (sans tierce) qui seront particulièrement appréciés en musique irlandaise.

Certaines positions sortent des tonalités habituellement rencontrées en musique traditionnelle irlandaise, mais ce n'est tout de même pas une raison pour les ignorer totalement !


 

Dans l'urgence, il serait préférable de mémoriser d'abord les accords les plus fréquents (D, A, G, C, E, B et F).
On apprendra ensuite leurs renversements (avec une quinte en basse), avant de s'attacher aux autres accords.

  • Le chiffre qui figure à gauche des diagrammes indique le numero de la case ou commence l'accord
  • Si aucun chiffre n'est présent, une double ligne représente le sillet de tête en haut du diagramme.
  • Au dessus du diagramme, une croix indique que la corde correspondante ne doit pas être jouée (sur les accords de F, F# et G# par exemple).
  • Certaines positions ne sont réalisables que sur des instruments dont le manche est relativement court (65 ou moins). C'est par exemple le cas du F/C

 

 

Ok man, but I don't know the tunes which are to play in session !!!

 
At first recognize the fundamental. It is the bourdon of the piece.  ( like the organ, and his little brother the uillean pipes)
 
D, Emin, G, Amin or A maj, Bmin are the main things
 
It is enough to ask to the instrumentalists to announce to you the tone and to arise you in modal chords on the corresponding bourdon.
 
Later that gets more complicated a little. You can make all the piece just with this modal chord, but 5 min of the same chord that risks to tire you |-o
 
Thus here is a recapitulating board various progressive chords
 

Harmonic Degree

I

II

III

IV

V

VI

VII

Nashville Number

1

2m

3m

4

5

6m

Key

         

A Major

A

Bm

C#m

D

E

F#m

G# dim

Bb Major

Bb

Cm

Dm

Eb

F

Gm

A dim

B Major

B

C#m

D#m

E

F#

G#m

A# dim

C Major

C

Dm

Em

F

G

Am

B dim

Db Major

Db

Ebm

Fm

Gb

Ab

Bbm

C dim

D Major

D

Em

F#m

G

A

Bm

C# dim

Eb Major

Eb

Fm

Gm

Ab

Bb

Cm

D dim

E Major

E

F#m

G#m

A

B

C#m

D# dim

F Major

F

Gm

Am

Bb

C

Dm

E dim

F# Major

F#

G#m

A#m

B

C#

D#m

F dim

G Major

G

Am

Bm

C

D

Em

F# dim

Ab Major

Ab

BbM

Cm

Db

Eb

Fm

G dim

 

Major Tonal Center

 

 

 

 

Minor Tonal Center

 

Common Major Progressions – 1655 or 145

Common Minor Progressions – 6545 or 6455 or 6415

(5 Chord always leads nicely into 1 chord so for example end verse on 5 and chorus starts on 1 chord)

 
Some advices of session players :
 
As long as you stay in the good tempo and as you always catch on the fundamental, that will pass in session, believe my experience.
 
The ideal being to be able to work with a magnetophone, or better, with a single musician to learn to know where to put your chords exactly and so to enrich your accompaniments.
 
A trick has to hold: play with your before arm more than with your wrist, you will win in power and in rhythmic
 
Try to be just a before time marked hair of hair: it is the "drive". It is a technique of drummer to drive(guide) the musicians or at the time exactly, never after! (Some make it, it is hideous, that weighs down the music)
Do not play  too hardly at start, you cannot enough modulate afterward, and know how to save your energy